In Nederland komt het steeds vaker voor wonen op een boot, het komt af van onze bovenburen die er mee gestart zijn en ondertussen zijn er al meer dan 3000 ligplaatsen voor woonboten alleen al in Amsterdam. Maar waarom is dit zo populair geworden en wat voor voordelen heeft het nou om te wonen op een woonboot? In dit artikel beschrijven de voordelen van wonen op een boot.

 

Verschillende soorten woonboten

Er zijn verschillende soorten woonboten deze worden opgedeeld in 3 verschillende; ark, schark of woonschepen. Een ark is een betonnen casco gemaakt samen met steen, hout en kunststof. Een schark is een metalen schip dat niet meer gebruikt wordt en wordt omgebouwd tot een woonboot. Deze boten lijken qua uiterlijk veel op een ark, maar zijn gemaakt van metaal. De laatste soort zijn woonschepen. Deze schepen zijn vaak een soort binnenvaartschepen of historische schepen die uit de vaart komen. Deze boot zijn vaak niet meer in staat om volledig te varen dus worden ze al woning gebruikt. Wil je niet een woonboot, maar echt een boot die je voor rondvaart kan gebruiken kan je een jachtmakelaar zoals jachtmakelaardij Kappers. De jacht makelaar helpt je bij het kopen en geeft je aandachtspunten bij het kopen van een boot.

 

De concessie op een woonboot

De concessieprijs wordt bepaald door een paar factoren. Deze factoren zijn: de grootte van de woonboot, de locatie waar aangemeerd wordt en of er al nutsvoorzieningen in de prijs zijn verwerkt. Het is ook vaak het geval dat er een waarborg betaald moet worden die rond de 2.500 zal kosten. Dit bedrag is redelijk hoog omdat schepen infrastructuur schade kan veroorzaken.

 

Een schip heeft geen onroerende voorheffing.

Het klinkt misschien wel logisch, maar een boot is geen onroerend goed. Hierdoor zal je geen onroerende voorheffing te hoeven betalen. Wat wel betaald zal moeten worden is de huur van ligplaats. Wanneer je ergens blijvend gaat aanmeren zal je namelijk met de waterwegbeheerder een concessie moeten sluiten. Wanneer dit is gelukt zal je negen jaar toestemming hebben om een stuk water en oever te mogen gebruiken.